Sunde og spændende madpakke-idéer til dine børns madpakker

At have en nærende og sund madpakke med til frokost er helt essentielt for, at dine børn har energi til dagen i daginstitution eller skole. At smøre en god madpakke kan dog godt være noget af en udfordring, hvis ikke du for femte dag i træk vil sende børnene afsted med fire halve med leverpostej hver. Er du helt flad for inspiration? Så læs med her, hvor vi giver dig gode tips til madpakken.

Dine børn behøver ikke blive kræsne

For at være en succes hos børnene bør der i madpakken altid være både noget velkendt og noget nyt, der kan udfordre deres sanser. Varier så vidt muligt indholdet efter årstiden og køb ind efter sæson. På denne måde sikrer du, at der er god variation i indholdet, og at børnene løbende bliver præsenteret for nye smagsindtryk. Mange børn bliver stemplet som kræsne, men sætter man tidligt ind og lader børnene smage meget forskelligt, er der en god chance for, at I får et barn, der er nysgerrig på sin mad, og som derfor også tør smage nye ting. Præsenter gerne den samme ting med ugers mellemrum og måske i forskellige udskæringer, så børnene får vænnet deres smagsløg til den konkrete madvare. På et tidspunkt glider den måske ned og bliver potentielt en ny favorit i madpakken!

Brug rester fra aftensmaden

Det behøver ikke at kræve den store forberedelse at lave en god madpakke til dine børn. Lav en lille smule ekstra til aftensmaden og brug resterne til frokost til hele familien dagen derpå. Et stykke pizza, tærte, en rest kødsauce i et pitabrød eller en lækker pastasalat med stegt kylling fra aftensmaden er et hit hos mange børn. En mættende madpakke indeholder gerne noget godt, groft brød, lidt kød eller fisk samt frugt og grønt. Bag eventuelt dit brød selv. Det er nemt, billigt og så ved du 100 %, hvad du fylder i dine børn. Samtidig er det nemt at skjule mange børns værste fjende, de ”farlige” grøntsager, ved at putte dem i brødet, eksempelvis i et par gode pølsehorn bagt med fuldkornsmel og kerner. Dette trick kan ligeledes bruges i kødsauce eller frikadeller, som heldigvis er blandt mange børns favoritter. Frugt kan ligeledes gøres appetitligt og spændende. Skær det ud og sæt det på spyd eller brug eventuelt kageudstikkere til at stikke fine stjerner eller hjerter ud af eksempelvis vandmelon. Lad børnene hjælpe, hvis der er tid. Mange børn vil gerne spise noget, de selv har været med til at lave. Sørg for mundrette bidder, der passer til barnets alder. Er maden for svær at spise, bliver den som oftest liggende i madkassen og taget med hjem igen til stor ærgrelse for forældrene.

Madpakker

Ingen slik og kage i madpakken

Sidst men ikke mindst er det vigtigt at understrege, at kage, kiks og slik ikke er en del af en god og nærende madpakke. De fleste børn får i forvejen alt for meget sukker, der gør dem trætte og irritable. Skal du forkæle dine børn med lidt ekstra lækkert, så brug frugt som nævnt ovenfor, eller nødder, eventuelt drysset med lidt kanel. Se madpakken som en oplagt chance for at få givet dine børn nogle gode, sunde kostvaner allerede fra en tidlig alder, så de lærer, hvad der er godt for kroppen og giver mest energi til en god dag med masser af læring og leg med kammeraterne.

For flere gode råd om livet med børn anbefaler vi, at du læser vores øvrige artikler her på siden. Vi er sikker på, at du vil finde inspiration til nye måder at tænke familielivet på.

Skriv et svar