Søgemaskiner og din placering i dem

Jeg er ikke i tvivl: Bedre Søgemaskineoptimering er den form for markedsføring, som giver det bedste afkast i forhold til de penge, man investerer i det. Det gælder nu og i særdeleshed i fremtiden.

Måske gælder det især for de mennesker, der sidder med et eller andet nicheprodukt, som ikke er præget af alt for stor konkurrence. Jeg mener… hvis du forsøger at blive nummer et på et ord som “Rejser” eller lignende, så er det måske så vanskeligt at få noget ud af det, at man lige så godt kan bruge pengene på off line markedsføring. Men med søgninger som fx “gamle mønter” er det sikkert noget lettere at få en forbedring og mere trafik.

Inden for SEO, som det jo også kaldes, taler man om “long tail”. Sådan forklares long tail: Forestil dig en graf, som begynder højt oppe på y-aksen og falder nedad, efterhånden som vi bevæger os hen ad x-aksen. De mest populære søgninger ligger helt ude til venstre, mens de mindre populære kommer ude til højre. Når vi er langt ud til højre, er det, som om der er en lang “hale” – det er den slags søgeord, som er lettere at arbejde med. Man kan i sagens natur godt tage en meget populær søgning som fx “biler” og gøre den til en long tail ved at tilføje flere ord, fx “brugte biler Jylland salg”.

Og så er der lige et problem med SEO: Der er mange, som kalder sig SEO-eksperter, selv om de ikke ved en skid om, hvad det handler om. Jeg har set sider, som har haft “SEO-eksperter” på i månedsvis, og der mangler stadig nogle fuldstændigt grundlæggende ændringer såsom forskellige sidetitler og indgående links (nok af dem og fra gode sider).

Læs mere om emnet her: Godt indlæg om SEO.

Skriv et svar