Danske Aviser – Hvorfor daler oplagstallene?

Danske aviser har ikke klaret sig så godt gennem de seneste år, og dog… nogle af dem har. Og hvad er det så, der gør, at nogle tilsyneladende klarer sig bedre end andre.

Lad os først se lidt på tallene for de danske aviser. På do.dk kan man se, at Politiken i 2009 havde et oplag på 108.430. I 2011 var det faldet til 98.973. JyllandsPosten havde i 2009 119.583 og i 2011 104.195. Og nogenlunde sådan ser det ud for de fleste omnibus-aviser (aviser for alle).

Men for nogle aviser ser billedet noget anderledes ud. i 2009 havde Weekendavisen et oplag på 53.465 – i 2011 (første halvår) var det på 56.625. Lad os se på en anden avis, fx Kristeligt dagblad. i 2009 lå oplaget på 26.160, i 2011 var det på 26.952. Det er ikke nogen stor stigning, men avisen har altså ikke haft det samme fald i oplaget som mange andre.

Når man ser nærmere efter, er der noget, der tyder på, at de såkaldte nicheaviser klarer sig bedre. Det er aviser, som udskiller sig fra de andre, fordi de vælger et lidt mere begrænset stofområde, som de til gengæld kommer lidt mere i dybden med. På denne måde får folk mulighed for at købe en avis med mere dybdegående journalistik, nyheder, som ikke kan findes alle mulige andre steder. Læser man fx Weekendavisen, er der en klar følelse af, at informationerne med deres dybde er mere unikke, og informationerne kan ikke findes alle mulige andre steder.

JyllandsPosten

Politiken

Information

BT

Ekstra Bladet

Berlingske tidende

Børsen

Weekendavisen

Aviser på nettet har mange besøg. Og det er ret interessant at se, hvem der fører. B.T. er ifølge Alexa nr. 13 blandt de danske hjemmeside, som får mest trafik. Ekstra Bladet er nr. 6. Jp.dk er nr. 22. Det ser ud til, at ekstrabladet.dk fører blandt aviser på nettet.

Skriv et svar