3 Tips til bedre søvn og mere energi

Du bruger ca. en tredjedel af døgnet på at sove. Søvn er ikke bare tidsspild. Det er noget af det vigtigste for dit velbefindende. Uden søvn kan hjernen ikke fungere, og med dårlig søvn præsterer du dårligere.

Med disse tre råd kan du forbedre dit liv.

1) Undgå at indtage væske (især ikke koffein-holdigt og alkohol) en time før du skal sove. PÅ denne måde kan du sove hele natten igennem uden at skulle op. Det er meget vigtigt for søvnens virkning, at du ikke vågner midt om natten – og slet ikke flere gange. Undersøgelser viser, at afbrudt søvn virker lige så dårligt, som hvis du slet ikke får lov til at sove.

2) Hold et nogenlunde fast søvnskema. Dvs. stå op på nogenlunde samme tidspunkt hver morgen, og gå i seng på det samme tidspunkt om aftenen. Dette råd sikrer, at du ikke får problemer med at falde i søvn om aftenen.

3) Sørg for den rette komfort: Der skal være luftet ud, sengen skal være redt, og hvis du bruger nattøj, er det bedst med blødt, let nattøj, som ikke strammer under søvnen.

Med disse tre tips kan du få langt bedre søvn og dermed mere energi om dagen.

Prøv det!

Skriv et svar